Faktaark 9: Hvor bor og arbejder vi?

twitterlinkedin

Danskerne pendler mere og længere. Men hvordan er den regionale fordeling og udvikling i arbejdspladser, bosættelse og pendling? En opdateret beskrivelse af de såkaldte pendlingsområder for 2023 giver en del af svaret.

Af Lasse Repsholt, sektorchef

Danskerne pendler længere og længere, men mens den gennemsnitlige pendlingsafstand steg med 1,3 % om året i perioden 2008 til 2020 er farten taget af fra 2021 til 2022 er den gennemsnitlige pendlingsafstand for hele landet uændret på 22,0 km. Borgere i landkommuner og oplandskommuner fik dog også længere til arbejde i 2022 med hhv. 26,3 km og 27,6 km. Bemærk at pendlingsafstanden er (endnu) ikke opgjort for 2023.

Men i hvilke regioner sker så bosætningen og pendlingen? Det fortæller de såkaldte pendlingsområder os. ”Et pendlingsområde er den geografi (område) hvor størstedelen af de beskæftigede personer, der bor i området, også arbejder der, samtidig med at størstedelen af dem, der arbejder i området, også bor der. Når udbud og efterspørgsel således kan siges at mødes inden for pendlingsområdet, kan et pendlingsområde opfattes som et lokalt arbejdsmarked” (Danmarks Statistik d. 22. november 2016 – Pendlingsområder – metode). Ligesom pendlingsafstanden er steget over tid er størrelsen (den geografiske udbredelse) på pendlingsområder steget og antallet af pendlingsområder blevet større.

”Et pendlingsområde er den geografi (område) hvor størstedelen af de beskæftigede personer, der bor i området, også arbejder der, samtidig med at størstedelen af dem, der arbejder i området, også bor der. Når udbud og efterspørgsel således kan siges at mødes inden for pendlingsområdet, kan et pendlingsområde opfattes som et lokalt arbejdsmarked”

(Danmarks Statistik d. 22. november 2016 – Pendlingsområder – metode)

I 2021 opgjorde Dansk PersonTransport antallet af pendlingsområder til 29, men med de seneste data fra Danmark Statistik om arbejdspladser, bosætning og pendling, vil det være korrekt betragte pendlingsområdet Næstved (Næstved, Vordingborg og Faxe Kommuner) som værende en del af pendlingsområde København og lade pendlingsområde Randers (der kun består af Randers Kommune) indgå sammen med Favrskov, Odder, Samsø, Silkeborg, Skanderborg og Aarhus kommuner i et samlet pendlingsområde for Aarhus. Bemærk at udviklingen både dækker over øget pendling fra Næstved til København og fra København til Næstved. Hvis man lægger til grund, at minimum 60 pct. skal bo og arbejde indenfor et pendlingsområde, må det forventes at antallet af pendlingsområder skal reduceres til 27 på baggrund af udviklingen i 2024.

Tabellen nedenfor sammenfatter 3.107.154 arbejdspladser i Danmark (2023) fordelt på deres placering (pendlingsområde) og hvorvidt de ansatte (beskæftigede) er bosat i pendlingsområdet.

Selvom pendlingsafstande bliver længere og pendlingsområder større, tyder noget på, at vi nærmere os et mætningspunkt i forhold til hvor langt vi kan og vil pendle og dermed også for udbredelsen og størrelsen af pendlingsområderne.

twitterlinkedin

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *