Kollektiv trafik for alle – og til at betale

twitterlinkedin

Trafikstyrelsen har beregnet det såkaldte takststigningsloft 2025 til 3,6 % – www.trafikstyrelsen.dk – Takststigningsloftet Kan den kollektive trafik forblive prismæssigt attraktivt i forhold til biltrafikken?

Takststigningsloftet betyder, at trafikvirksomhederne (bus og tog) ikke må hæve den gennemsnitlige billetpris med mere end 3,6 % i 2025. Prisniveauet er vigtigt for hvorvidt danskerne opfatter den kollektive trafik som en attraktiv mulighed for den daglige transport. I den sammenhænge spiller det en stor rolle, hvordan prisen udvikler sig sammenlignet med alternativt som for manges tilfælde er at anskaffe en bil og køre i den i stedet for. Det er blevet en udfordring efter, at prisen på både nye og brugte biler er faldet markant siden toppen i december 2022.


Af Lasse Repsholt, sektorchef, cand.scient.pol og HD(R)

Den kortsigtede effekt af takststigningsloftet og i det hele taget trafikselskabernes tilbageholdenhed med at justere på taksterne gjorde , at priserne den kollektive trafik holdt sig på et stabilt i hele 2022 og 2023 sammenlignet med de galoperende forbrugerpriser i samfundet generelt og for transporten med bil specielt (Se figur nedenfor). Selvom priserne i den kollektive trafik i manges øjne er for høje, var der dog her en periode, hvor den kollektive trafik stillede sig relativt bedre end biltrafikken.

Med takststigningerne i starten af året 2024 vendte denne udvikling og takstudviklingen var på niveau med forbrugerprisindekset og endda lidt over. Så det er uden tvivl vigtigt, at taksterne reguleres med stor påpasselighed for 2025.

Kilde: Danmarks Statistik. Forbrugerprisindekset PRIS111

Ny takststruktur?

Regeringens udvalg for kollektiv mobilitet har fået til opgave i den såkaldte Fase 2 at afdække mulige modeller for en ny takststruktur. I dette arbejde bør indgå en vurdering af, hvordan den kollektive trafik står prismæssigt i forhold til forskellige alternativer med personbil, men det er en reelt udfordring at fastlægge et niveau og en struktur for takster, der sikrer den rette balance mellem kommercielle, samfundsøkonomiske og fordelingspolitiske hensyn.

Det har aldrig været vigtigere, at kommuner og regioner sikrer en kollektiv trafik der er attraktiv, brugbar og til at betale for alle danskere. Det gælder ikke kun husstande hvor man ikke råder over egen bil, men også husstande hvor bilen eller bil nummer to reducerer og forringer familiens økonomiske handlefrihed.

Hverken klima eller privatøkonomi kan holde til, at vi uændret baserer vores personlige transport på bilen og de fossile brændsler i samme omfang som hidtil.

Billetter i den kollektive trafik: Takststigningsloftet sikrer danskerne
Taksterne i den kollektive trafik kommer også til at stige, men kombinationen af taksstigningsloft, sociale rabatter og pendlerprodukter holder hånden under danskerne husholdningsbudget på dette punkt.


Takststigningsloftet blev indført i 2007 og siden været danskernes garant for stabile priser i den kollektive trafik. Særlige grupper – pensionister, børn, unge og studerende – nyder reducerede satser og pendlerne har mulighed for Pendlerkort eller Pendler20 for at bringe den daglige udgift yderligere ned.

Det nytter dog ikke, at taksterne er lave, hvis den kollektive trafik ikke udgør et brugbart alternativ for den enkelte dansker.

Hvis du vil vide mere:

www.pendlertjek.dk Sammenligninger priser og CO2 ved forskellige transportformer på forskellige strækninger.

twitterlinkedin