…et attraktivt tilbud om kollektiv trafik til danskerne
I 2019 benyttede 2,1 mio. passagerer sig af muligheden for at rejse med fjernbusser. Branchen blev ramt af COVID-19, der satte sit præg på 2020 og 2021 med en halvering af passagertallet, men det forventes, at de aktuelle passagertal nærmer sig tiden før den globale pandemi.
Fjernbustrafikken foregår på baggrund af tilladelser fra Transportministeren, der kun gives til strækninger på over 75 km. Alle fjernbusruter skal betjenes med mindst én daglig returrejse 5 dage ugentligt på ruten i en periode af mindst 6 måneder.
Fjernbusselskaberne er blevet kendte for at være det prisbilligt alternativ på de lange rejser. Flere af fjernbusselskaberne giver rabatter til unge, studerende, pensionister og børn.
…et grønt og klimavenligt alternativ
Fjernbustrafikken er baseret på optimal anvendelse af de nyeste (men konventionelle) teknologier og drivmidler i nogle tilfælde suppleret med mulighederne med bæredygtige, CO2-neutrale biobrændstoffer (HVO).
Internationalt gøres der forsøg med batteridrevne busser og brintbusser i fjernbustrafikken. Vi følger denne udvikling nøje, men udviklingen af disse teknologier har endnu ikke et stadie, der har gjort det muligt at basere dansk fjernbustrafik herpå.
…en transportform, der binder Danmark sammen
I dag betjenes 45 byer med fjernbustrafik af tre forskellige busselskaber. Forbindelserne går på kryds og tværs i landet fra Thisted til Nykøbing Falster og Ringkøbing til København ligesom fjernbussen i årtier har været den vigtigste kollektive trafikforbindelse til Bornholm.
Flere fjernbus-destinationer betjenes ikke med togtrafik og i flere tilfælde tilbyder fjernbustrafikken en direkte rejse, hvor andre kollektive trafikmuligheder kræver et skifte.
Fjernbusselskaberne samarbejder med kommunerne og trafikselskaberne om at etablere stoppesteder ved de centrale knudepunkter ved rutebilstationer, bycentre, stationer med mere. I København er der udsigt til, at buspassagererne fra maj 2024 kan betjenes fra en ny – og længe ventet – Busterminal ved Dybbølsbro. Herefter er det slut med de kaotiske og farlige forhold, buspassagererne udsættes for i Ingerslevsgade i dag.